Tenint en compte que les actuacions d'adaptació de la via pública a la mobilitat sostenible ja inclouen els projectes que permeten ampliar i completar la xarxa metropolitana de carrils bici, aquest subprograma s'ha centrat en millorar els serveis als usuaris de la bicicleta.
S'ha editat una nova "Guia de la Bici", que presenta la xarxa de carrils bici dels 36 municipis metropolitans en dos plànols: àmbit Nord i àmbit Sud. A principis del 2015 se'n va publicar l'edició definitiva; una versió digital i navegable es pot consultar al web de l'AMB.
Per tal de promoure l'ús de la bicicleta, sobretot als municipis amb servei Bicibox, s'ha posat en marxa al mateix temps el Pla de dinamització de la bicicleta (2012). D'aquest Pla en destaquen dues actuacions:
-
Estudi de les connexions intermunicipals en bicicleta a l'àmbit del servei Bicibox (març 2013): identificació de 20 trams que no estan convenientment adequats i que dificulten les connexions intermunicipals en bicicleta al Baix Llobregat. L'estudi també proposa solucions possibles.
-
Publicació de la "Guia de la Bici": plànol amb la xarxa de carrils bici i vies pacificades i amb la localització dels 130 mòduls Bicibox existents als 12 municipis que el maig del 2013 disposaven d'aquest servei. De la guia se n'ha fet un tiratge de 50.000 exemplars, que s'han distribuït des dels ajuntaments amb servei Bicibox.
En l'àmbit de la promoció de la bicicleta elèctrica, l'AMB ha impulsat les actuacions següents:
-
Compra de 102 bicicletes elèctriques per a ser cedides als ajuntaments metropolitans que prèviament les hagin sol·licitades a l'AMB. L'objectiu d'aquesta acció és facilitar que els treballadors municipals realitzin desplaçaments més sostenibles, tant si és per motius de feina com per anar de casa al lloc de treball.
-
Com a complement de l'anterior acció, el mes de novembre del 2014 s'ha llançat una campanya de subvenció per a la compra de bicicletes elèctriques per als residents de l'AMB. Per cada compra d'una bicicleta elèctrica (de menys de 1.250 € de preu de venda) l'AMB aporta 250 €. La campanya, gestionada amb l'ajuda de les botigues que s'hi han adherit com a entitats col·laboradores, ha constat de dues convocatòries de 500 bicicletes elèctriques cadascuna i s'ha allargat fins a mitjan 2015.
Bicibox
En iniciar-se el mandat, el projecte del nou servei d'aparcaments segurs de bicicletes Bicibox (servei complementari als mitjans de transport públic metropolità) havia finalitzat la fase de disseny i construcció dels mòduls i abordava la fase d'implantació al carrer i posada en funcionament.
El 18 de juliol de 2011 es va instal·lar el primer mòdul Bicibox a Sant Joan Despí, i seguidament es van instal·lar els mòduls de Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern i el Prat de Llobregat. El març del 2012 es va arribar a 1.316 places en servei repartides per 11 municipis del Baix Llobregat. A l'octubre del 2012 Sant Cugat del Vallès es va incorporar també a la xarxa.
L'any 2013 ha estat el primer any de funcionament complet del servei Bicibox. Tanmateix, l'octubre del mateix any s'ha iniciat una nova fase de renovació marcada pel canvi del concessionari encarregat del manteniment i l'explotació de les infraestructures del servei.
El febrer de 2015 va començar la construcció de 10 nous mòduls Bicibox de 14 places, atès que ja no hi havia mòduls disponibles per satisfer les peticions dels ajuntaments.
Els nous mòduls es construeixen segons un nou disseny –elaborat pels tècnics del departament d'Espai Públic– que millora l'anterior en diversos aspectes clau:
-
S'ha minimitzat l'impacte en el paisatge urbà amb unes mides més ajustades.
-
S'ha reforçat l'estructura i s'han incorporat portes de lames d'alumini més segures.
-
S'ha dimensionat la placa solar i s'ha ampliat l'espai per a les bateries, per garantir l'alimentació elèctrica.
-
S'han dimensionat les plaques electròniques i s'ha millorat el software, per permetre la instal·lació futura de càmeres de seguretat o de punts de recàrrega de bateries de bicicletes elèctriques.
Aquests nous mòduls s'utilitzaran per ampliar el servei a altres municipis de l'AMB i per reforçar l'oferta de places allà on la demanda sigui més alta.
Malgrat que l'oferta de places pràcticament no ha variat en els darrers anys, el 2012 es van estacionar als mòduls Bicibox 48.000 bicicletes, 83.000 l'any 2013 i quasi 125.000 l'any 2014, de manera que es confirma així la consolidació d'aquest servei. Durant l'any 2014 s'han superat els 3.500 usuaris registrats.
La demanda mitjana mensual del 2014 ha estat de 10.400 bicicletes estacionades, superada clarament durant els mesos de primavera i tardor. El mes d'octubre ha marcat un nou rècord mensual amb més de 15.000 bicicletes estacionades.
La darrera ampliació de l'oferta del servei Bicibox ha estat la ubicació de quatre mòduls (49 places) al municipi de Cerdanyola del Vallès (juny del 2014).
Durant aquest període, també s'han reubicat alguns dels mòduls per tal d'optimitzar l'oferta respecte de la demanda observada i per donar servei a noves àrees de demanda com, per exemple, a les terminals T1 i T2 de l'aeroport del Prat.
Més informació
Xarxa ciclable de l'àrea metropolitana de Barcelona (Nord)
Xarxa ciclable de l'àrea metropolitana de Barcelona (Sud)
Xarxa ciclable de l'àrea metropolitana de Barcelona (versió web)